måndag 28 januari 2008

Bullpappa

Dotterns pappa älskar kakor och bakverk. Dottern gör också det. Och så gillar de att baka. Jag är tråkig med sådant, jag äter hellre en god macka än en kaka, och godis köper jag i princip aldrig. När jag var liten köpte jag visserligen lördagsgodis, men jag bjöd bort det mesta. DET skulle dottern aldrig göra. No way! Lördagsgodis är heligt och inget man slösar på andra. Kakor och tårtor är hon som tokig i och vi har därför infört "fredagsmys". Då går vi antingen på konditori efter dagis och äter bakelser (dottern väljer en och jag en och sedan äter hon båda) eller så köper vi hem chokladpudding eller glass.

När hon är hos sin pappa är det helt andra bullar. Där bakas det gärna och igår bakades det kanelbullar. Tjugo stycken! Åtta av dem låg prydligt nerpackade i en påse och hängde på vår dörr idag när vi kom hem från dagis. Dottern delade upp dem i två högar med fyra kanelbullar i varje. Den ena högen skall sparas till helgens kommande picknick medans den andra högen åts upp. En fick kusinen smaka, en fick jag, och två fick dottern. Rättvist!

(Om någon från socialförvaltningens familjeavdelning läser detta kan jag härmed intyga att jag fick dottern att äta broccoli till middag idag efter att jag förklarat för henne hur nyttigt det är...)

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Strunta i socialförvaltningen!

Det gjorde jag när Anders föddes och damen på BVC började tala om för mig hur och varför ..-)

Då sa jag att .. "nej, den här gången gör jag som jag vill " ..,-))

Så .. bullfest- bullfest-heeeela ..,dan!

Saga sa...

Jo. Men broccoli är också gott ;)

Galenpanna sa...

Hrm, vet inte om du BJÖD bort ditt lördagsgodis direkt.... däremot slickade du på alla bitarna för att förhindra att syrran skulle äta upp dem!!
Kram